خوش‌خط ‌وخال ترین مارهای جهان
نوشته شده توسط : feraghat90
 
درباره مارها چه مي دانيد؟ 
مارها دسته اي از خزندگان هستند كه در اغلب نقاط جهان يافت مي شوند و به علت نداشتن دست و پا روي شكم مي خزندولي بايد بدانيد كه خزيدن هر مار با مار ديگر فرق دارد و اين بنا به نيازي است كه محيط به وجود مي آورد.جثه مارها خيلي متفاوت است و از 5 سانتي متر تا 10 متر متفاوت است. مار كور، مار كوچكي و سفيد رنگي است كه هر كس آنرا ببيند فكر مي كند كه يك كرم خاكي است. در صورتي كه مار پيتون كه وزني در حدود 180 كيلوگرم دارد و سنگين وزن ترين مار دنياست. مار بوا نيز بيش از 10 متر طول دارد. ماري مثل مار پيتون سمي نيست و وقتي طعمه اي را به دست مي آورد به دور آن حلقه مي زند و آن قدر آن را مي فشارد تا بميرد. اين مار مي تواند طعمه هاي بزرگي نظير يك آهو را به راحتي ببلعد. مارها در محيط هاي مختلفي مثل جنگل، كوير، بوته زار، رودخانه، دريا و درياچه و ... زندگي مي كنند. محيط زيست مارها بر چثه، شكل ظاهري و اعضا آنها تاثير مي گذارد.مارها غذاي خود را نمي جوند بلكه ابتدا آن را مي كشند و سپس به طور كامل مي بلعند. مارهاي تخم خوار مي توانند تخم هايي را كه دو برابر سرشان حجم دارد ببلعد. اين مارها پس از بلعيدن تخم، آن را در درون شكم خود خرد مي كنند و پس از جدا شدن پوسته از مواد درون تخم، پوسته را به بيرون پرتاب مي كنند. مارها نقش مهمي در كنترل جمعيت موش ها و قورباغه ها دارند. زيرا عمده ترين قسمت غداي مارها را اين دو حيوان تشكيل مي دهند. مارها اغلب موجودات زهر آلود و کشنده ای هستند که برخی ازآن ها ظاهری رنگارنگ، جذاب و فریبنده دارند. در بسیاری از موارد برای مارها از صفت خوش خط و خال استفاده می شود که به نظر می رسد گونه هایی که در زیر معرفی شده اند مصداق بارز این صفت هستند.   

بوا زمردین
بسیاری از گونه های مار بوا مانند این گونه غیرسمی و رنگین هستند و در جنگلهای بارانی جنوب آمریکا یافت می شوند. طول نوع بالغ این گونه به 8/1 مترمی رسد و دندانهای جلویی بسیارپیشرفته ای دارد که بسیار بزرگتر از دندانهای دیگر مارهای غیر سمی است.

مار راه راه آمریکایی

این گونه دارای بزاقی سمی است و اگر انسان را نیش بزند تأثیرات محدودی بر او به جا می گذارد اما در مجموع به عنوان ماری خطرناک برای انسانها  شناخته نمی شود.

مار سبز تاکستان

این مار که دارای رنگی با الگوی هندسی بسیار زیباست با عنوان مار شلاقی نیزشناخته می شود و نوعی مار باریک اندام درختی است که در کشورهای هندوستان، سریلانکا، بنگلادش، میانمار، تایلند، کامبوج و ویتنام به وفور دیده می شود. این مار جانوری روز فعال و تا حدودی سمی است که به آرامی حرکت می کند و خود را لابلای شاخ و برگ درختان استتار می کند.
به هنگام احساس خطر این مار با یک حرکت تهدید آمیز دهان خود را باز می کند و سرش را به سمت طعمه و یا شکارچی می چرخاند.

پیتون سفید برمه


این گونه مشهور و رنگی ازمارهای پیتون بزرگترین زیرگونه مارهای پیتون هندی و یکی از 6 مار بزرگ جهان است. این مار بومی جنگلهای بارانی نواحی جنوب شرق آسیا است و نوع بالغش طولی برابر 5/5 متر و وزنی معادل 71 کیلوگرم دارد ودر تمام طول عمرش به رشد و نمو ادامه می دهد.

مورالیا اسپیلوتا




 

این گونه از مارهای پیتون مار بزرگی است که در استرالیا، اندونزی و گینه نو یافت می شود و زیر گونه های آن با عنوان مارهای خشتی معروف هستند. این گونه از مارهای پیتون با منقبض کردن عضلات و خفه کردن طعمه خود را شکار می کنند.

افعی شاخ دار


 

این افعی بزرگ طرح رنگ آمیزی برجسته ای دارد و همچنین شاخ های بزرگی بر روی بینی اش دارد و یک مار سمی است که در آفریقای مرکزی یافت می شود. این گونه یک مار بزرگ و ستبر است که طول بدنش از 72 سانتیمتر تا 107 سانتیمتر متغیر است.

بوا آمازونی

 

این گونه که دارای رنگ زرد روشن براقی است در کاستاریکا، پاناما، قسمت های شمالی آمریکای جنوبی، بخشهای وسیعی ازونزوئلا، قسمتهای جنوبی و غربی کلمبیا در جنگلهای آمازون، اکوادور، پرو، بولیوی و برزیل یافت می شود.
 

مارسبز دم قرمز

 

این گونه که رنگش به طور کامل با رنگ سبزطبیعت باهم در می آمیزد در جنوب شرقی آسیا به وفور یافت می شود. مار لاغر اندامی است که قدرت خاراق العاده ای در بخش انتهایی بدنش دارد که او را قادر می سازد که بر روی درختان حرکت کرده و بالا رود. دم این مار که قرمز رنگ است وجه تسمیه آن است. مارسبز دم قرمزبیشتر اوقات زندگیش را روی درختان می گذراند و از پستانداران کوچک تغذیه می کند. طول بدن این مار می تواند به 3/2 متر برسد و بیش از 15 سال عمر می کند.مارها دسته اي از خزندگان هستند كه در اغلب نقاط جهان يافت مي شوند و به علت نداشتن دست و پا روي شكم مي خزندولي بايد بدانيد كه خزيدن هر مار با مار ديگر فرق دارد و اين بنا به نيازي است كه محيط به وجود مي آورد.جثه مارها خيلي متفاوت است و از 5 سانتي متر تا 10 متر متفاوت است.مار كور ، مار كوچكي و سفيد رنگي است كه هر كس آنرا ببيند فكر مي كند كه يك كرم خاكي است.در صورتيكه مار پيتون كه وزني در حدود 180 كيلوگرم دارد و سنگين وزن ترين مار دنياست.مار بوا نيز بيش از 10 متر طول دارد . ماري مثل مار پيتون سمي نيست و وقتي طعمه اي را به دست مي آورد به دور آن حلقه مي زند و آنقدر آنرا مي فشارد تا بميرد . اين مار مي تواند طعمه هاي بزرگي نظير يك آهو را به راحتي ببلعدمارها در محيط هاي مختلفي مثل جنگل ، كوير ، بوته زار ، رودخانه ، دريا و درياچه و ... زندگي مي كنند . محيط زيست مارها بر چثه ، شكل ظاهري و اعضا آنها تاثير مي گذارد.مارها غذاي خود را نمي جوند بلكه ابتدا آن را مي كشند و سپس به طور كامل مي بلعند. مارهاي تخم خوار مي توانند تخم هايي را كه دو برابر سرشان حجم دارد ببلعد. اين مارها پس از بلعيدن تخم، آن را در درون شكم خود خرد مي كنند و پس از جدا شدن پوسته از مواد درون تخم، پوسته را به بيرون پرتاب مي كنند.مارها نقش مهمي در كنترل جمعيت موش ها و قورباغه ها دارند. زيرا عمده ترين قسمت غداي مارها را اين دو حيوان تشكيل مي دهند.

 

گرچه مارها دارای پا نیستند ولی قادرند بسیار سریع حرکت کنند و اغلب شناگران خوبی هستند. همه مارها گوشتخوارند و طعمه خود را توسط حس بویایی و یا حس ارتعاش ، شکار می کنند. آن ها تمام شکار خود را با جابه جا کردن آرواره پایینی و گشودن دهان به طور وسیع به یک باره می بلعند. اکثر مارها مانند دیگر خزندگان تخم می گذارند. مار ها زیستگاه های گسترده ای دارند در همه قاره ها به جز قطب جنوب.


مارهای چمباته زن
مارهای چمباته زن بزرگ ترین مارهای دنیا هستند و شامل پیتون ها و بواها می باشند. آن ها غیر سمی هستند و حیوانات دیگر را با فشار دادن و له کردن از پا در می آورند. مارهای جمع شونده دور شکار خود می پیچند و بتدریج حلقه راتنگ تر می کنند تا حیوان خفه شود آنها نیز مانند مارهای دیگر قادر به جویدن نیستند و شکار خود رابه یکباره می بلعند.

مارهای زهری
حدود 700 گونه از 3200 گونه مارهای دنیا زهری هستند و شامل چندین مار هستند که می توانند انسان را به هلاکت برسانند . یک مار زهری سم خود را از طریق نیشهایش که یا توخالیند و یا شیار دارند تزریق می کند. وقتیکه زهر تزریق شد مار به انتظار می نشیند تا قربانیش قبل از بلعیده شدن بمیرد. 
 
کبری هندی
این کبری گردن خود را پهن می کند تا وحشتناک تر جلوه کند. 

 

 

مار آبی زیتونی
 
              

مانند مارهای آبی دیگر ، مار ابی زیتونی، دمی پهن دارد که از آن برای جلو راندن خود در آب استفاده می کند. او از ماهی تغذیه می کند و سمّی فوق العاده کشنده دارد که می تواند در عرض چند ثانیه طعمه اش را از پا در آورد. مارهای آبی هوا تنفس می کنند و مجبورند در فواصلی معین به سطح آب بیایند.
 
 
 
 
مشخصّات:
اسم علمی: آیپیوسوروس لائویس
اندازه: قد تا 5/1 متر (5پا)
محل زیست: صخره های مرجانی، آب های کم عمق
پراکندگی: اقیانوس هند، غرب اقیانوس ارام
نحوه تولید مثل: ماده زایمان می کند و هر بار تا 6 نوزاد به دنیا می آورد.
رژیم غذایی: ماهی
 

حقایق ثبت شده
بزرگ ترین مار دنیا پیتون مشبک که ماری چمباتمه زن است از جنوب شرقی آسیاست او می تواند تا طول 10 متر (33 پا) یا بیشتر رشد کند. از بزرگ ترین قاتلان انسان افعی آفریقایی و هندی است. زهر این مار سالیانه باعث مرگ ده هزار نفر می گردد. حدود 30 درصد از افرادی که توسط این مار گزیده می شوند می میرند.

 

منابع:

مهر

http://www.koodakan.org/

http://daneshnameh.roshd.ir/

 




:: بازدید از این مطلب : 1293
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1386 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: